Kerst vieren

Wat betekent kerst voor jou?

De redactie van Kleur op school krijgt regelmatig vragen over het vieren van Kerstmis. Deze vragen komen van scholen die Kleur op school gebruiken om levensbeschouwing vorm te geven. Daarom plaatsen we hier graag  de teamoefening uit Kleur op schooljaargang 7, nummer 2,
Ik ben licht. Hiermee kun je als team je houding (je perspectief) bepalen ten opzichte van het vieren van kerst, en bespreken op welke wijze de school deze viering invult.

Stap 1: Laat de teamleden van tevoren een voorwerp meebrengen dat voor hen symboliseert wat zij belangrijk, waardevol of betekenisvol vinden rond Kerstmis.
Stap 2: Bespreek samen je eigen, persoonlijke beleving van de kerstdagen. Laat ieder teamlid antwoord geven op de vraag: Wat is voor jou persoonlijk het belangrijkst bij het vieren van kerst?
Stap 3: Bedenk dan samen welke elementen jullie allemaal belangrijk vinden bij het vieren van kerst. Probeer tot een lijstje van drie à vijf dingen te komen.
Stap 4: Bespreek samen:
• Wat doen we hier op school al mee in de kersttijd,en eventueel tijdens een kerstviering of kerstbijeenkomst?
• Past wat wij op school doen met kerst bij wat we belangrijk vinden?
• Hoe zouden dingen die teamleden wel belangrijk vinden, maar die nog geen plek hebben, alsnog een plek kunnen krijgen?

Wat biedt Kleur op school?

Kleur op school biedt kerstvieringen die niet specifiek christelijk zijn, maar thematisch zo zijn opgezet dat alle scholen ermee overweg kunnen.

1. Kerst – universeel

Voor de onderbouw: twee lessen met het kerstverhaal vanuit het perspectief van twee lammetjes (uit de Arabische traditie). Voor de bovenbouw: twee lessen met het kerstverhaal vanuit het thema licht (en een vergelijking met andere lichtfeesten). Alle lessen omvatten suggesties voor een gezamenlijke viering. Dit is een open viering voor alle soorten scholen.

2. Kerst – Stilte

Voor de onderbouw wordt het traditionele kerstverhaal verteld, evenals het verhaal van een herdersjongen.
Voor de bovenbouw is er een bewerking van het verhaal Witte Kerst van Godfried Bomans en een verhaal over de stille herder. Hier wordt dus het thema ‘stilte’ en ‘stil zijn’ in de viering gebruikt.

3. Kerstviering – Licht

Een kerstviering die gebaseerd is op ‘licht’. In deze viering zijn liedjes en een verhaal opgenomen in een min of meer ‘traditionele’ viering voor de hele school.

4. Kerst – Mooi!

Een kerstviering die gebaseerd is op Mooi! In deze viering zijn liedjes en een verhaal opgenomen in een min of meer ‘traditionele’ viering voor de hele school.

5. Kerstliedjes

Een selectie van kerstliedjes te gebruiken bij verschillende lessen en in een kerstviering.